Přestože je práce s ocelovými lany velice náročná a mnohdy také nebezpečná, jejich používání je v lodním průmyslu stále běžné. Oproti tomu lana textilní vynikají svou pevností a zároveň flexibilitou, odolností a nízkou váhou. Jejich použití je jednodušší a především bezpečnější. Lodní lano HMPE, které je vyrobeno z inovativního vysokopevnostního textilní materiálu, plně nahradí lano ocelové, usnadní práci a sníží riziko škod jak na zdraví, tak na majetku.
Pro zajištění maximálního výkonu lana je nutné vybírat dle jeho použití. Ať už se jedná o lano pro kotvení, naviják, tažení lodi či k rybaření, každé použití má odlišné nároky. Životnost lan je ovlivněna nejen materiálem použitým při výrobě, ale také provozní teplotou, působením chemikálií a UV záření, správným zacházením a skladováním. V případě, že je lano používáno v prostředí, kde se tvoří větší množství statické elektřiny, lze jej ošetřit antistatickou povrchovou úpravou.
Lodní lana dělíme dle počtu pramenů na:
- 12- a 8pramenná – pevná a odolná lana ideální pro lodní průmysl (námořní lodě, přeprava materiálu a osob, těžební činnost na otevřeném moři). 12 pramenné lano má kulatější tvar a je odolnější vůči oděru.
- 4- a 3pramenná – vhodná především na menší lodě a k rybaření.
Základní materiál pro výrobu lodních lan je vyráběn na vlastních extruzních linkách a testování probíhá v testovacím centru LANEX. Kvalitu lan tak máme plně pod kontrolou.
Jaké jsou rozdíly mezi běžným lodním lanem a lanem HMPE? Podívejte se:
Používáním uzlů je pevnost lana snížena až polovinu, doporučujeme jej proto zaplést. Zapletením lana vznikne trvalá smyčka na jeho konci. V případě dlouhodobého připevnění a zvýšeného tření lze životnost smyčky prodloužit přidáním ochrany formou oka s náprstkem, ochrany polyesterové či na suchý zip.
Lodní lana jsou certifikována institucemi jako je Germanisher Lloyd Registr a Rossijskij Morskoj Registr. Na oka a smyčky máme certifikaci MEG 4.